Regulació de l'autorització de marcatge d'ous en centres d'embalatge que no es troben en l'explotació d'origen i la delegació de funcions de control oficial en organismes de certificació.
Orde 8/2026, de 26 de juny, de la Conselleria d'Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, per la qual es regulen l'autorització de marcatge d'ous en centres d'embalatge que no es troben en l'explotació d'origen i la delegació de funcions de control oficial en organismes de certificació.Preàmbul
Capítol I. Disposicions de caràcter general
Article 1. Objecte
1. L'objecte d'esta orde és regular el procediment d'obtenció de l'autorització per a fer el marcatge dels ous i la seua comercialització posterior en el primer centre d'embalatge al qual arriben en aplicació de l'article 3.2 del Reial decret 1027/2024, de 8 d'octubre, pel qual es regulen les condicions d'aplicació de la normativa de la Unió Europea de comercialització d'ous.
2. A la Comunitat Valenciana el control oficial de l'article 11.2 del Reial decret 1027/2024 serà realitzat per un organisme de certificació en el qual s'hagen delegat les funcions, per la qual cosa esta orde té també com a objecte regular la delegació estes funcions.
Article 2. Àmbit d'aplicació
1. L'àmbit territorial d'aplicació d'esta orde és la Comunitat Valenciana.
2. El procediment està dirigit als centres d'embalatge d'ous no inclosos en l'article 3.1 del Reial decret 1027/2024. En concret, va dirigit als centres d'embalatge que realitzen el marcatge d'ous i es troben en alguna d'estes situacions:
a. Que el centre d'embalatge es trobe annex a una explotació, però:
i. Realitza el marcatge d'ous procedents de diferents sistemes de cria (dos o més).
ii. Realitza marcatge d'un sistema de cria, però rep ous procedents de diverses granges, és a dir, de l'explotació que siga annexa i, almenys, una altra més.
b. Que el centre d'embalatge no es trobe annex a una explotació.
3. Són centres d'empaquetament o d'embalatge d'ous els definits en l'article 2.p del Reglament delegat (UE) 2023/2465, de la Comissió, de 17 d'agost de 2023, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a les normes de comercialització dels ous i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 589/2008, de la Comissió, i les instal·lacions dels quals estiguen situades a la Comunitat Valenciana.
4. Esta orde no serà aplicable als ous comercialitzats exempts del marcatge obligatori en l'àmbit nacional previstos en l'article 5 del Reial decret 1027/2024.
5. Esta orde s'aplica també als organismes de certificació en els quals es deleguen les funcions de control oficial dels centres d'embalatge autoritzats descrites en l'article 11 del Reial decret 1027/2024.
Article 3. Cost dels controls
D'acord amb l'article 83.3 del Reglament (UE) 2017/625, del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de març de 2017, el cost de les funcions de control oficial delegades serà a càrrec del centre d'embalatge autoritzat i serà percebut directament per l'organisme de control delegat
Capítol II. Autorització a centres d'embalatge
Article 4. Sol·licituds d'autorització i documentació que ha d'acompanyar-les
1. Per a l'obtenció, per primera vegada, de l'autorització del marcatge d'ous en el primer centre d'embalatge per a la seua comercialització, estos centres hauran de presentar una sol·licitud inicial d'autorització. La tramitació serà electrònica i la sol·licitud es farà a través del formulari normalitzat disponible en el corresponent procediment de la seu electrònica de la Generalitat.
....
3. En les sol·licituds de renovació sense canvis en les condicions de la sol·licitud inicial solament serà necessari aportar una declaració responsable que no s'ha produït cap canvi.
4. En les sol·licituds de renovació amb modificació de dades no substancials i en les sol·licituds de modificació degudes a canvis substancials, segons es definixen en l'article 9.1, serà necessari aportar la documentació justificativa dels canvis produïts i una declaració responsable que s'ha aportat tota la documentació relacionada amb els canvis produïts.
5. En les sol·licituds de cancel·lació de l'autorització no serà necessari acompanyar la sol·licitud de cap documentació.
6. De conformitat amb el que establix l'article 14 de la Llei 39/2015 i l'article 4 del Decret 54/2025, de 15 d'abril, del Consell, de simplificació administrativa i transformació digital, les persones interessades estan obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, per a la qual cosa s'habilitarà la presentació telemàtica de les sol·licituds a través de la seu electrònica de la Generalitat
Article 5. Tramitació
1. El servici amb atribucions sobre el control de la qualitat agroalimentària serà l'òrgan responsable de tramitar i custodiar l'expedient.
Article 6. Resolució
Article 7. Contingut de la resolució
Article 8. Validesa i renovació de l'autorització
1. L'autorització per al marcatge d'ous tindrà una validesa de tres anys, a comptar a partir de la data de la resolució, sempre que no es produïsquen modificacions que alteren de manera substancial les instal·lacions o les circumstàncies del seu atorgament.
2. El termini de validesa de l'autorització és prorrogable a sol·licitud de l'interessat, per períodes successius de tres anys, amb la comprovació prèvia del manteniment dels requisits exigits per a l'autorització inicial.
3. La sol·licitud de renovació es presentarà dins dels tres mesos anteriors a la data límit de validesa. En este cas, l'autorització s'entendrà prorrogada fins que no recaiga resolució expressa i siga notificada. En tot cas, la renovació retrotraurà els seus efectes a la data d'expiració de l'autorització renovada.
4. La sol·licitud de renovació s'haurà de presentar de la mateixa manera que la indicada per a la sol·licitud d'autorització, i no serà necessari que s'aporte la documentació ja presentada per a la concessió de l'autorització inicial, llevat que s'hagen produït modificacions, que hauran de ser justificades amb la documentació corresponent.
5. La finalització del període de vigència de l'autorització, sense que se sol·licite una pròrroga, comportarà l'extinció de l'autorització, sense necessitat d'emetre una resolució d'extinció i fi de vigència.
Article 9. Modificació d'una resolució vigent
Article 10. Cancel·lació de l'autorització
1. L'autorització realitzada per l'autoritat competent es podrà suspendre en qualsevol moment, si el centre d'embalatge:
a) no supera els controls de verificació de la traçabilitat realitzats pels organismes de certificació habilitats o per l'autoritat competent en control de la qualitat agroalimentària, si és el cas,
b) no s'esmenen les irregularitats evidenciades en els controls oficials en els terminis requerits,
c) no es realitzen els controls oficials delegats amb la freqüència mínima establida,
d) té un sistema de control oficial realitzat per un organisme de certificació en el qual no s'hagen delegat funcions de control oficial ni dispose d'autorització provisional per part de l'autoritat competent segons el que disposa l'article 11, apartats 2.b i 3, del Reial decret 1027/2024.
e) no es complixen les obligacions establides en l'article 11 i, en particular, si no comunica a l'autoritat competent, en el termini d'un mes des que es produïsca el fet, el canvi d'organisme de certificació que farà la supervisió del control oficial previst en l'article 11.2 del Reial decret 1027/24.
2. El termini màxim de suspensió de l'autorització serà de tres mesos. Transcorregut este termini, i en el supòsit de la no esmena o manteniment d'estes irregularitats, l'autoritat competent dictarà una resolució que cancel·larà l'autorització, per incompliment del sol·licitant de la declaració responsable de la sol·licitud de l'autorització, en els termes de l'article 69 de la Llei 39/2015.
Article 11. Obligacions dels centres d'embalatge autoritzats
1. Els centres d'embalatge autoritzats queden obligats, amb caràcter mínim semestral, a sotmetre's a un control oficial que es realitzarà a través d'un organisme de certificació en el qual s'hagen delegat les funcions de control oficial descrites en l'article 11 del Reial decret 1027/2024.
2. Els centres d'embalatge autoritzats estan obligats a comunicar qualsevol canvi en les dades indicades en l'article 9.1 que figuren sobre la seua entitat en la resolució d'autorització inicial, en el termini màxim d'un mes des de la modificació, mitjançant la presentació d'una sol·licitud de modificació davant del registre, acompanyada dels documents justificatius corresponents.
3. Així mateix, estan obligats a notificar, en el termini d'un mes des que es produïsca el fet, el canvi d'organisme delegat o autoritzat provisionalment que efectuarà el control oficial previst en l'article 11 del Reial decret 1027/2024.
4. A més, hauran d'incloure en la renovació de l'autorització la llista actualitzada de les explotacions de procedència dels ous quant a la seua identitat, capacitat màxima o sistema de cria.
5. L'autoritat competent podrà adoptar les mesures oportunes, d'acord amb la normativa vigent, a fi de garantir, en tot moment, el compliment dels requisits establits en l'autorització.
6. En cas de cessament de l'activitat, el titular de l'autorització haurà de posar-ho en coneixement de l'autoritat competent en el termini màxim de tres mesos, a l'efecte de la cancel·lació de l'autorització corresponent.
Article 12. Llista de centres d'embalatge autoritzats
La conselleria competent en matèria d'agricultura publicarà el llistat de centres d'embalatge autoritzats i de les explotacions que subministren els ous.
La publicació es realitzarà en el Portal Agrari de la Generalitat Valenciana, https://portalagrari.gva.es/va/, o en la pàgina web que el substituïsca.
Capítol III. Delegació de control en organismes de certificació
Article 13. Autoritat competent
Article 14. Requisits dels organismes de certificació
Article 15. Sol·licituds de delegació i documentació que ha d'acompanyar-les
Article 16. Tramitació
Article 17. Resolució
Article 18. Contingut de la resolució
Article 19. Validesa, renovació i modificació de la delegació
Article 20. Cancel·lació de la delegació
Article 21. Obligacions dels organismes de certificació en els quals s'han delegat funcions del control oficial previst en l'article 11 del Reial decret 1027/2024
Article 22. Llista d'organismes de certificació en els quals s'han delegat funcions del control oficial previst en l'article 11 del Reial decret 1027/2024
Capítol IV. Infraccions i sancions
Article 23. Infraccions i sancions
Capítol V. Protecció de dades
Article 24. Protecció de dades
Disposició addicional primera. No-incidència pressupostària
Disposició addicional segona. Facultat de desplegament
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final única. Entrada en vigor