Acelera Pyme. Estratègia orientada a la dada per a la teua pime.
Les estratègies Data Driven milloren la presa de decisions i afavoreixen el rendiment de les empreses. En aquest monogràfic t'ajudem a fer correcte ús de les dades.Les empreses espanyoles s'enfronten a una gran quantitat de desafiaments per a mantindre's competitius i aconseguir ser reeixits en el seu sector. A causa de la creixent quantitat de dades disponibles, les estratègies empresarials basades en dades, també conegudes com a estratègies data-driven, es tornen especialment importants per a autònoms i pimes, pel fet que els permet prendre decisions informades i augmentar la seua competitivitat.
De conformitat amb l'enquesta de l'Institut Nacional d'Estadística del primer trimestre de 2022 Les TIC en les empreses, en termes generals, tan sols un 3,77% de les empreses de menys de 10 empleats van emprar el Big Data en les seues organitzacions. L'extrapolació d'aquesta informació ens permet dilucidar que es tracta d'una eina poc empleada, malgrat la seua gran utilitat i ambivalència.
No obstant això, què és aquesta eina? Quina és la seua utilitat i per què cobra tant de valor en el món actual?
Una estratègia data-driven es caracteritza per la incorporació de dades i la maximització del valor dels mateixos en favor del seu negoci, i secundant i reforçant el seu funcionament. Implica diverses característiques com la integració de dades i analítica avançada en l'estratègia corporativa, la dotació d'estructures, rols, processos, polítiques i serveis orientats a l'ús intel·ligent de dades, el desenvolupament d'aquesta cultura i l'establiment d'una arquitectura i infraestructura tecnològica que així ho permeta.
No obstant això, aquest enfocament consta de diversos nivells, que variaran en funció del model de negoci de cada empresa, per la qual cosa es tracta d'un procés escalonat i diferenciat entre: Data-Incipient, Data-Opportunistic, Data-Tactical, Data-Managed i Data-Driven.
El procés pot involucrar estadis complicats, per això s'estableix un model estratègic de la dada que consta de quatre dimensions interrelacionades que ajuden a respondre preguntes sobre com establir aquesta estratègia basada en la dada, i són: Business Value, Govern de la Dada, Cultura de la Dada i Persones i Arquitectura.
Així mateix, és de summa importància la correcta implantació de l'estratègia, seguint els passos establits per a la seua consecució. Aquests passos consisteixen en:
- Identificar oportunitats per a la implantació d'una estratègia data-driven. En identificar les oportunitats per a la presa de decisions basada en dades, les pimes poden centrar els seus esforços en les àrees de la seua empresa en les quals les dades poden tindre un major impacte i generar més valor.
- Recopilació i anàlisi de dades. Després d'haver identificat les oportunitats per a aplicar aquesta estratègia, el procés comença amb la recopilació. És important triar les fonts de dades i les eines adequades en funció de l'oportunitat existent, els objectius concrets i globals, les necessitats, el pressupost i els recursos, etcètera.
- Aplicar una estratègia basada en dades. Després d'haver identificat les oportunitats per al desenvolupament d'una estratègia data-driven, i haver recopilat i analitzat les dades, s'implementarà l'estratègia de manera efectiva.
En definitiva, implantar en una empresa una estratègia basada en dades pot ser especialment beneficiós pel fet que, en proporcionar una base sòlida de dades per a informar les decisions, un autònom o pime pot augmentar la seua eficiència, reduir costos, millorar la satisfacció del client i augmentar les seues vendes i rendibilitat.
