Notícies:Red ADL Valencia

Acelera pyme. Les 4Ps del màrqueting i la seua evolució

19 sep 2023
En el màrqueting, les 4Ps són un concepte bàsic que s'ha estat aplicant des de fa molts anys. Però, saps realment en què consisteix i com ha anat evolucionant? T'ho expliquem ací!

Les persones que exerceixen funcions relacionades amb el màrqueting, i fins i tot amb els negocis en general, poden estar familiaritzades amb les 4Ps del màrqueting. Això es deu, al fet que és un concepte bàsic i antic que s'ha estat utilitzant com a base per a crear un pla de màrqueting per a qualsevol empresa.

No obstant això, a mesura que va passant el temps, els models de consum i les necessitats dels clients han anat canviant, i amb ells el funcionament del màrqueting dins d'un negoci. És per aquesta raó que, en aquest post et comptem l'origen de les 4Ps, en què consisteixen i com ha sigut la seua evolució.

 

Què són les 4Ps del màrqueting?

Definir una estratègia de màrqueting és essencial per a qualsevol comerç, i un primer pas pot ser definint les 4Ps del màrqueting. Així que veurem en què consisteixen!

Les 4Ps del màrqueting: Producte, Preu, Punt de venda i Promoció, són un concepte introduït pel professor E. Jerome McCarthy.

En 1960, el professor universitari d'Harvard, E. Jerome*McCarthy, va introduir el concepte de les 4ps del màrqueting. Aquestes quatre variables tenen com a objectiu explicar el funcionament de manera integral del màrqueting dins d'una empresa o comerç, la qual cosa es coneix hui dia com a màrqueting mix. En altres paraules, les 4Ps del màrqueting mix ens ajuden a definir la forma en la qual podem llançar un producte o servei al mercat.

Però no ens quedarem només amb aquest concepte. Veurem en profunditat cadascuna de les 4Ps per a saber en què consisteixen i com funcionen.

 

Les 4 P’s del màrqueting del màrqueting mix

 

1. Producte


L'element més important de qualsevol estratègia és el producte. Quan parlem de producte, parlem del valor tangible o intangible que una empresa ofereix per a satisfer les necessitats dels seus clients. Per això, és de vital importància que definim el concepte d'aqueix producte, les seues funcions, el seu nom i què pot aportar al públic objectiu. Tot això, ens ajudarà a obtindre una proposta de valor sòlida que ens diferenciarà de la competència.

 

2. Preu

Com el seu nom indica, el preu és la quantitat monetària que el client ha de pagar per a adquirir el producte. Sabem que fixar el preu d'un producte pot ser una cosa complicada. És per això, per la qual cosa recomanem realitzar un estudi de mercat per a tindre en compte quant estan disposats a pagar els consumidors per un producte igual o similar. També és important considerar el marge de beneficis que volem obtindre amb cada venda en relació amb el cost que implica la producció i comunicació del producte.

 

3. Punt de venda


És el mitjà pel qual el producte arriba fins al client, per exemple: una botiga física, e-*commerce, *marketplaces, entre altres. Per a triar el punt de venda més adequat, és fonamental conéixer on està situat el teu públic objectiu i quins són els seus hàbits de consum.

També hem de considerar alguns costos que comporta col·locar el nostre producte en el mercat com: costos d'enviament, cost del distribuïdor o d'emmagatzematge, entre altres.

 

4. Promoció 


És la variable que permet donar a conéixer el producte. Per a això, es poden utilitzar tant mètodes offline (ràdio, televisió, cartells publicitaris i premsa) com a mitjans en línia (xarxes socials, e-mail màrqueting, publicitat programàtica, entre altres).

Per a poder definir els canals amb els quals donarem a conéixer el nostre producte, hem de tindre en compte al nostre públic objectiu i les seues preferències. Tot això per a poder impactar-ho amb el nostre màrqueting d'una forma més optimitzada.

 

Evolució del Màrqueting Mix

Com hem esmentat anteriorment, tant el món com els mercats han anat evolucionant constantment. Amb l'arribada de les noves tecnologies s'ha produït un nou enfocament més centrat en el client i no tant en el producte. Per aquesta raó, han sorgit nous models del màrqueting mix que substitueixen o complementen a les 4Ps. D'una banda, les 4Cs estan centrades en el consumidor en lloc del producte. I, d'altra banda, les 4Es que han nascut amb l'objectiu d'augmentar la satisfacció del client.

Model de les 4Cs

Aquest model està més centrat en el consumidor i no tant en el producte, incorporant aquestes quatre variables:

  • Consumidor
  • Comunicació
  • Cost
  • Conveniència
     

Models de les 4Es

El model de les 4Cs ha evolucionat cap a les 4Es, que se centra més en l'experiència del consumidor quan adquireix o utilitza un producte. Es basa principalment en les següents variables:

  • Experiència (Experience)
  • Evangelisme (Evangelism)
  • Intercanvi (Exchange)
  • Omnipresència (Everyplace)
     

Aquests canvis de models en el màrqueting mix s'han anat produint pel fet que les empreses i comerços són cada vegada més conscients que no sols han de posar el focus en els seus productes, sinó també en el consumidor i les seues vertaderes necessitats.

I tu? Ja tens el teu model de màrqueting mix ben definit?